۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

راهنمای SEO برای طراحان وب سایت

Search Engine ها چگونه کار می کنند ؟

Search Engine هایی که Crawler Based هستند (مثل Yahoo و Google) برنامه ای برای خود دارند که به آنها معمولا Web Spider یا Web Crawler می گویند. این برنامه ها محتویات درئم وب سایتها را می خوانند، به دنبال لینکهای ورودی و خروجی می روند و سپس این اطلاعات را درون بانک اطلاعاتی خود ذخیره می کنند که به آنها Index می گویند.
وقتی ما کامه ای را جستجو می کنیم Search Engine آنرا درون Index خود جستجو می کند و مناسبترین جوابها را نشان می دهد حال اینکه چه جوابهایی در رتبه های بالاتری قرار می گیرند بستگی به یکسری فاکتورها و الگوریتم آن Search Engine بستگی دارد.
هر موتور جستجو دارای الگوریتم خاص خودش است و دانستن این الگوریتم ها در بهبود رتبه وب سایت موثر است. هر SEO دارای دو درجه است :
ON SITE SEO : کارهایی است که شما می توانید در سایت خود انجام دهید مثل HTML Markup، Target Keywords، Internal Linking، Site Structure و …
OFF SITE SEO : عواملی اشت که شما کمتر در آن دخیل هستید مثل تعداد لینک هایی که کاربران دیگر به سایت شما می دهند.

اشتباهاتی که طراحان و برنامه نویسان وب سایت در مورد SEO انجام می دهند

  1. Splash Page یکی از بزرگترین اشتباهات قرار دادن یک Splash Page در Home Page است، بدتر از آن قرار دادن لینک ورودی به سایت درون Flash Object است چون Spider ها نمی توانند آنرا دنبال کنند.
  2. Spiderable Flash Menus این منوها ممکن است جذاب و زیبا باشند اما Spider ها نمی توانند این لینکها را دنبال کنند.
  3. Image and Flash Content
    Spider ها فقط می توانند text ها را بخوانند متنهایی که درون تصاویر و Flash قرار داده می شود قابل خواندن نمی باشد.
  4. Overuse of AJAX خیلی از طراحان و برنامه نویسان به حد وفور از AJAX استفاده می کنند ولی این را باید توجه داشت که مطالبی که توسط AJAX تولید می شوند به صورت Dynamic هستند و قابل Index کردن نمی باشند. دلیل دیگر این است که Address ها در هنگامی که AJAX استفاده می شود تغییر نمی کنند و نمی توان آنها را به سایر افراد فرستاد.
  5. Versioning of Theme Design
    بعضی از طراحان دوست دارند Version های مختلفی را برای سایت خود در نظر بگیرند و آنها را به صورت Folder های مختلف در سایت قرار دهند. این کار ممکن است باعث از دست رفتن Backlink ها شود.
  6. Click Here Link Anchor Text
    این متن Click Here را ما زیاد دیده ایم، اما بهتر است بجای قرار دادن Click Here از keyword مربوطه استفاده کنیم مثلا Click Here for Learn Design
    البته باید توجه داشت که نباید زیاد از Keyword ها برای این کار استفاده کرد چون ممکن است به عنوان Spam شناخنه شود.
  7. Common Title Tag Mistake یک کار اشتباه این است که برای هر صفحه یک Title ثابت و یکسان قرار داد، مثل این است که به Search Engine بگوییم که صفحه های ما همگی دارای یک مطلب می باشند.
    به عنوان مثال در WordPress بهتر است Title ها به صورت Post Title | Site Name باشند.
    خیلی از Title های طولانی برای سایت استفاده می کنند اما باید توجه داشت که حداکثر 65 کاراکتر همراه با Space ما در اختیار داریم.
    یکی دیگر از اشتباهات استفاده تکراری از لغات یکسان برای Title است ممکن است موتور جستجو آنها را به عنوان Spam شناسایی کنند، باید از لغات هم معنی استفاده کرد چون ممکن است کاریر همان لغت به کاربرده شما را جستجو نکند.
  8. Empty Image Alt attribute
    همیشه باید از alt برای توضیح در مورد تصاویر خود استفاده کنیم چون Spider ها تصویر را نمی بینند، همینطور استفاده از alt رتبه تصویر را در Search Engine ها بالا می برد.
  9. Unfriendly URLs
    بهتر است از url هایی که به صورت friendly هست استفاده کنیم مثل :
    domain.com/page-title

کارهایی که بهتر است برای SEO انجام بدهیم و انجام ندهیم

  • مخاطبان خود را فراموش نکنید
    در مورد عناوینی مطلب بنویسید که کاربران بیشتر به دنبال آن هستند
  • نسبت keyword ها به کل کلمات را رعایت کنید
    وقتی مطلبی می نویسید کمک کنید تا موتورهای جستجو آنها را بهتر پیدا کنند. Keyword Density نسبت تعداد keyword ها به کل کلمات می باشد شما باید دقت کنید که keyword ها در این قسمت ها حتما قرار داشته باشند :
    title tag – Page Url – Main Heading H1,H2 – First Paragraph of Content – At Least 3 times in the Body
  • وابستگی را فراموش نکنید
    از Keyword هایی استفاده کنید که رابطه با مطالب سایت شما داشته باشد.
  • از لینکهای درونی نترسید
    در سایتها باید صفحه ای باشد که به همه Page های سایت لینک بدهد مثل sitemap یا blog archive
  • با آدرس domain خود هماهنگ باشید
    برای Search Engine ها دامین هایی که با www شروع می شوند یا نه، فرق گذاشته می شود پس با هر ساختار که شروع می کنیم با همان باید ادامه دهیم.
  • از لینکهای مشکل دار پرهیز کنید
    باید همیشه link های مشکل دار را پیدا کرد و آنها را دزست کرد.
  • از کد نویسی Semantic استفاده کنید
    استفاده کردن از Semantic Code هم سایت تمیزتر و هم رتبه بالاتری در Search Engine ها برای شما به ارمغان میاورد. 
منبع : blog.datisdesign.com/persian

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر